tirsdag den 9. september 2008

Hvad fatter gør - hesten og koen

I dette eventyr fik jeg rigtig brug for alle mine dyr og dukker.
Der gik en og drev en ko, den var så nydelig, som en ko kan være. “Den giver vist dejlig mælk!” tænkte bondemanden, det kunne være et ganske godt bytte at få den. “Ved du hvad, du med koen!” sagde han, “skal vi to ikke tale lidt sammen! ser du, en hest, tror jeg nok, koster mere end en ko, men det er det samme! jeg har mere gavn af koen; skal vi bytte?”
“Ja nok!” sagde manden med koen og så byttede de.
Nu var det gjort, og så kunne bondemanden have vendt om, han havde jo udrettet, hvad han ville, men da han nu engang havde betænkt at ville komme til marked, så ville han komme til marked, bare for at se på det; og så gik han med sin ko. Han gik rask til, og koen gik rask til, og så kom de snart til at gå lige ved siden af en mand, der førte et får. Det var et godt får, godt i stand og godt med uld.
“Det gad jeg nok eje!” tænkte bonden. “Det ville ikke komme til at savne græsning på vor grøftekant, og til vinter kunne man tage det ind i stuen hos sig. I grunden var det rigtigere af os at holde får, end holde ko. Skal vi bytte?”
Ja, det ville da nok manden, som havde fåret, og så blev det bytte gjort, og bondemanden gik med sit får hen ad landevejen

Ingen kommentarer: