søndag den 21. december 2014

Julemandens rensdyr

Torden med røde Amor og Komet i baggrunden
Midt i december var vi til FOF´s juleafslutning for sprogholdene i Bispegrden.
To af deres sproglærere fortalte om juleskikke i henholdsvis Tyskland og USA.
Hvis jeg havde bildt mig ind, at jeg kendte alt til disse skikke i forvejen, så tog jeg grundigt fejl.
Den amerikanske lærer fortalte bl.a. om, hvordan historien om julemandens rensdyr stammer fra et digt fra 1823 af Clement Clarke Moore.
Han gav de 8 rensdyr navne, og dem kender ethvert barn i Amerika.
De hedder på dansk:

Springer eller Sprinter, der stammer fra det engelske Dasher
Danser, der stammer fra det engelske Dancer
Smukke, der stammer fra det engelske Prancer
Konge, der stammer fra det engelske Vixen
Komet, der stammer fra det engelske Comet
Amor, der stammer fra det engelske Cupid
Torden, der stammer fra det engelske Donder
Lyn, der stammer fra det engelske Blitzen

Senere kom det niende rensdyr til, nemlig Rudolf med den røde tud.
Læs mere her

Mit nyeste rensdyr er købt i Nr 4 i Gammel Munkegade. Jeg har straks døbt ham Torden!

Ingen kommentarer: