fredag den 30. september 2011

Fanø fajancehunde

På gågaden i Nordby lå "Fanø tøj og kunst", som havde ophørsudsalg. Det lignede en butik, der havde solgt antik og gammelt, men der havde vist været udsalg ret længe, for varelageret var ret begrænset. I en montre fandt Kirsten dog to miniaturehunde, typiske små Fanø-hunde. Dem skulle jeg da have.
Damen i forretningen smilte stort. Hundene havde hun først fået dagen før. En ven havde købt et lager i England, og sagt til hende, at dem kunne hun let sælge mange af. Og allerede dagen efter var det første par solgt!

På hjemmesiden Guide til Fanøs historie kan man læse følgende citat:

I sine erindringer, udgivet 1953, mindes Andreas Sørensen sit barndomsmiljø i Sønderho. Hans far havde sejlet i 45 år, de første mange år i sejlskibene, før han som skipper måtte resignere og blive styrmand i en damper. Fra sejlskibstiden havde faderen hjembragt to store krøllede ”Aberdeen-hunde” med gule bånd om halsen. De stod på kommoden og vogtede en hjord af elefanter i hårdt, sort træ. Disse hunde holdt jeg meget af, og denne Kærlighed har ikke fortaget sig. Hver gang jeg i en Antikvitetsforretning ser ind i disse trofaste Øjne, husker jeg den Hærskare af Fajancehunde, der indtog Hæderspladser i de gamle Fanø-huse. Kunstkendere trak dengang på Skulderen af Aberdeen- eller New Englandshundene, men nu har de oplevet en Renæssance og koster op til et Par Hundrede Kroner Parret. Jeg har selv fire Hunde, to store og to ”Hvalpe”. Med de sorte Snuder kækt i Vejret står de under et Billedgalleri af gamle Fanøskibe, som for fulde Sejl stævner frem over de syv Have.

Ingen kommentarer: