onsdag den 25. juli 2012

Ægyptere på sejltur

I København besøgte vi Glyptoteket, hvor vi så de franske mesterværker og den ægyptiske afdeling. Som jeg skrev i et indlæg for 4 år siden er jeg betaget af de små miniaturer, som ægypterne fik med i graven. Denne gang fik jeg taget fotos.
Den elegante båd med den fornemme ægypter drives tydeligvis frem af negre. Uha - det hedder det jo ikke mere! Desværre er jeg vokset op i en tid med meget politisk ukorrekte input. Min første bog var "Lille sorte Sambo", og jeg kunne Elefantens Vuggevise udenad. Så jeg må jo være racist!
Det er aldrig gået op for mig, hvorfor almindelige dagligdags ord pludselig bliver fy-ord. At opfinde eufemismer i en uendelighed ændrer ikke det fjerneste ved folks holdninger. Det bevarer blot focus på, at nogen mener det nedsættende eller opfatter det nedsættende, at man bruger ord som neger.  For mig er en neger et godt gammelt ord for "en person af afrikansk oprindelse syd for Sahara". Og en del lettere.
Og se blot på dette kunstværk fra der gamle Ægypten, hvor smukt sådan et negerhovede kan være!

Ingen kommentarer: