tirsdag den 25. august 2009

En bamse krydser sit spor

Vi er netop kommet hjem fra en dejlig ferie i Berlin. Det er 25 år siden, vi sidst var der. Det vil sige før murens fald. Dengang rejste vi altid rundt med vores to små Schuco bamser. De var også med i Berlin. Vi boede i Vestberlin, men én dag tog vi til Østberlin. Vi tog S-toget til Friedrichstrasse banegård. Før de lukkede os ind, blev vi grundigt kontrolleret af en flok meget humorforladte personager. Vi kom til en disk med en stramtandet dame. Hun gjorde tegn til Kirsten om at åbne tasken. Jeg blev vinket videre ud af døren til "den anden side", så det der fulgte, har jeg kun fra Kirsten og "Lille Bamse". Det var vinter, så bamsen havde halstørklæde og hue på. Så var det, at "Lille Bamse" blev kropsvisiteret. Uden at fortrække en mine tog damen bamsen op af tasken og tog hans hue af og undersøgte den for - ja hvad? Microfilm?
Vi havde også haft bamserne med til London, hvor taskerne altid blev undersøgt ved museumsbesøg osv. Dengang var der mange bomber derovre. Bamserne blev tit observeret. Ved én lejlighed udbrød vagten med stor begejstring ved synet af min lille "Brune Bamse": "Oh, a little babybear!" Hvilken kontrast til "hunulven Ilse"!
Selvfølgelig skulle "Lille Bamse" med til Berlin igen, og den minderige station var jo ganske ukendelig. Her holder jeg ham på perronen. Selv om Kirsten påstår, at han er en meget modig bamse, tror jeg, at det fik løst op for nogle gamle traumer.

Ingen kommentarer: